نحوه انتخاب پیانو یا کیبورد

شروع یادگیری پیانو را می‌توان شروع دوره جدیدی از زندگی دانست. البته نکته جالب اینجاست که در این دوره جدید، نیاز به همراهی یک ساز خواهید داشت تا تمرین‌های روزانه خود را با آن انجام دهید. با جستجوی کوتاه خواهید دید که اصطلاحات و موارد بسیاری وجود دارند که شما را برای خرید ساز، دچار سردرگمی می‌کنند. زمانی که قصد خرید پیانو یا کیبورد داشته باشید، سه انتخاب پیش روی شما خواهد بود:

 

آموزش پیانو در کرج

 

کیبورد (ارگ) دیجیتال: ارزان‌ترین و ساده‌ترین ساز برای یادگیری پیانو است. صدای ساز و حس نوازندگی فاصله بسیاری با پیانو آکوستیک دارد اما برای شروع آموزش پیانو گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید.
پیانو دیجیتال: این نوع ساز، قیمت بیشتر و اندازه بزرگتری نسبت به کیبورد دارد اما صدا و حس نوازندگی آن به پیانو آکوستیک بسیار نزدیک است. درصورتیکه فضا و بودجه لازم وجود داشته باشد، جایگزین مناسبی برای یک پیانو آکوستیک به شمار می‌آید.
پیانو آکوستیک: بهترین گزینه برای نوازندگی پیانو است اما قیمت بسیار بالا و اندازه بزرگ آن ممکن است محدودیت‌هایی بوجود بیاورد.

کیبورد دیجیتال

کیبورد دیجیتال، ساده‌ترین انتخاب که برای شروع آموزش پیانو و وسیله‌ای کوچک شامل چند کلید است. به همین دلیل، سازی قابل حمل و ارزان به شمار می‌آید. این ساز از یک یا چند بلندگوی داخلی با صدای قابل تنظیم تشکیل شده که در برخی موارد دارای خروجی برای هدفون است.

 

کلاس پیانو در کرج

 

کیبورد دیجیتال نیازی به هزینه‌های نگهداری ندارد و در هر زمان می‌توان از آن برای نواختن و شبیه‌سازی سازهای مختلف (حتی سازهای زهی) نیز استفاده کرد. کیفیت صدا در کیبورد دیجیتال بسته به قیمت و سال ساخت متفاوت است. کیبوردهای امروزی، صدای مناسبی دارند اما انواع قدیمی‌تر آن‌ها صداهایی با کیفیت پایین تولید می‌کنند. تجربه نواختن کیبورد بسته به ۲ عامل می‌تواند بسیار خسته‌کننده یا جذاب باشد. این ۲ عامل عبارتند از:

تعداد کلیدها
اکشن کلیدها
تعداد کلیدها
یک کیبورد با اندازه کامل، شامل ۸۸ کلید با ۷ اکتاو و ۳ نت (۷ اکتاو به همراه ۳ نت اضافه) است. اگر می‌خواهید تجربه‌ نواختنی بسیار نزدیک به پیانو داشته باشید، این کیبورد برای شروع آموزش پیانو بسیار مناسب است. در غیر اینصورت، می‌توان از کیبورد ۷۶ کلیدی استفاده کرد. این نوع کیبورد هم نیازهای شما را برطرف می‌کند اما با نواختن برخی قطعات کلاسیک همچون «برای الیزه» (Für Elise) از بتهوون با محدودیت‌هایی مواجه خواهید شد.

اگر بازهم توانایی خرید این کیبورد را نداشته باشید، کیبوردی با ۶۱ کلید ممکن است برای شما مناسب باشد. البته این کیبورد با ۵ اکتاو به طور قطع محدودیت‌هایی خواهد داشت اما در قرن هجدهم، همین تعداد کلید برای آهنگسازی مثل موتزات جهت خلق آثار خود کافی بود.

 

اکشن کلیدها


این عبارت به مکانیسم کلیدهای پیانو یا کیبورد در تولید صدا اشاره دارد. کلیدهای کیبورد و پیانو دیجیتال با پیانو آکوستیک تفاوت دارند و از تکنیک‌های مختلفی برای شبیه‌سازی ضربات ملایم و تند بر روی کلیدها استفاده می‌کنند. کیبوردهای دیجیتال مدرن با قیمت‌ها بالا در شبیه‌سازی این صدا و احساس نوازندگی، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و همزمان نیز قیمت و وزن پایین‌تری نیز نسبت به پیانوهای دیجیتال و آکوستیک دارند.

با توجه به اهمیت نت‌نویسی در کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط با آن، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش مقدماتی نت نویسی و آهنگسازی با نرم افزار سیبلیوس (Sibelius) کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

برای دیدن فیلم آموزش مقدماتی نت نویسی و آهنگسازی با نرم افزار سیبلیوس (Sibelius) + اینجا کلیک کنید.
پیانو دیجیتال
به هنگام نواختن پیانو دیجیتال، خاصه با پیشرفت فناوری، راحتی و انعطاف‌پذیری زیادی توسط نوازنده احساس می‌شود. اکشن کلیدها در این نوع پیانو به گونه‌ای طراحی شده تا حس بسیار نزدیکی نسبت به پیانو آکوستیک داشته باشد. پیانو دیجیتال، بدون اینکه نیاز به کوک کردن و سایر هزینه‌های نگهداری داشته باشد، تا حد معقولی، همان حس یک پیانو آکوستیک را القا می‌کند.

همانند کیبورد، پیانو دیجیتال از صداهایی نمونه‌برداری شده استفاده می‌کند و بسته به نوع ساز می‌توان صداهای سایر سازها را نیز با آن تجربه کرد. علاوه بر این، تمامی پیانوهای دیجیتال شامل ۸۸ کلید هستند و به این ترتیب، محدودیتی برای نواختن قطعات کلاسیک و آموزش پیانو بوجود نمی‌آورند.

از نقاط ضعف پیانوهای دیجیتال باید به این نکته اشاره کرد که با وجود اندازه کوچک‌تر نسبت به پیانو آکوستیک، قابل حمل نیستند و البته اندازه بزرگ‌تری هم نسبت به کیبورد دارند، بنابراین پیش از خرید آن باید محل آن در خانه را ارزیابی کنید.


پیانو آکوستیک


صدای اصیل و حقیقی شکل‌دهنده به موسیقی کلاسیک غربی را باید مدیون پیانو آکوستیک بود. به هنگام نواختن این ساز، طنین نت‌ها را بر زیر انگشتان خود و در فضا حس می‌کنید. چنین صدای آکوستیکی به کمک بخش‌های فیزیکی تولید می‌شود و بنابراین، هیچ قطعه الکترونیکی یا نمونه‌برداری‌ها صدا یا بلندگو در این ساز وجود ندارد.

از نقاط ضعف پیانو آکوستیک باید به قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد و این هزینه تنها برای خرید نیست بلکه جابجایی و نگهداری آن‌را نیز شامل می‌شود. به همین دلیل به هنگام شروع یادگیری و آموزش پیانو بهتر است به این نکته توجه کنید که خرید پیانو آکوستیک حتی به صورت دست دوم نیز شامل هزینه‌های بسیاری خواهد بود.

دو نوع اصلی پیانوهای آکوستیک عبارتند از «پیانو گرند» (Grand Piano) و «پیانو دیواری» (Upright Piano) که در ادامه توضیحی کوتاه در خصوص هریک ارائه می‌کنیم.

 

آموزش تار در کرج