آموزشگاه موسیقی سرنا

با مدیریت سید مصطفی موسوی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

دستگاه های موسیقی ایرانی

دستگاه های موسیقی ایرانی

 

در نگاه علمی، دستگاه های موسیقی ایرانی به مجموعه‌ای از چند نغمه (گوشه) اطلاق می‌شود که با هم در گام، کوک و فواصل نت هم‌ آهنگی دارند. موسیقی ایران دارای هفت «دستگاه» و پنج «آواز» و در کل، دوازده «مایه» است.
اگر بخواهیم این مسأله را به زبانی ساده توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که «دستگاه‌ها» مجموعه‌ای از گوشه‌ها هستند.بین دستگاه‌های مختلف روابطی برقرار است. برخی گوشه‌ها در بیشتر از یک دستگاه دیده می‌شوند که این امر می‌تواند پرده‌گردانی از یک دستگاه به دستگاه دیگر را میسر سازد. اگر چه تعداد دستگاه‌ها دست کم هفت مورد دانسته می‌شود، اما از نظر فواصل و مد موسیقایی، آن‌ها را به چهار یا پنج گروه تقسیم‌بندی می‌کنند و این اشتراکات فواصل نیز زمینه‌ساز رابطهٔ بین دستگاه‌ها است. از بین دستگاه‌های موسیقی ایرانی، دستگاه شور مهم‌ترین دانسته می‌شود و موضوع تحقیقات بسیاری نیز بوده‌است. اما «دستگاه‌ها» -به شیوه‌ای که ما امروزه آنها را می‌شناسیم- از دوران قاجار در موسیقی ایران معمول شده‌اند و به واسطه‌ی داشتن گوشه‌ها، موسیقی ما را از تمام موسیقی‌های دنیا متمایز می‌کنند. این گوشه‌ها در فرم‌های مختلفی چون پیش‌درآمد، درآمد، چهارمضراب، آواز، تصنیف و رِنگ تقسیم‌بندی می‌شوند.

ادامه مقاله را در " دستگاه های موسیقی ایرانی" بخوانید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آموزشگاه موسیقی سرنا

آموزش موسیقی کودک

کلاس های موسیقی کودکان در آموزشگاه موسیقی کودک سرنا

موسیقی و بازی از مواردی هستند که در شادی بیشتر در کوکان و بهبود عملکرد ذهنی کوکان بسیار موثر است و علاوه بر آن در درمان بسیاری از بیماری کودکان نیز روند بهبودی را تسریع می بخشد و در بعض موارد به عنوان تنها راه درمان توسط پزشکان تجویز می گردد. موسیقی درمانی در کودکان باعث تغییردر خلق و خوی آنها می شود و زمینه بهبود رفتارهای فردی، اجتماعی، اعتماد به نفس، درمان لکنت زبان و افزایش هوش آنها را خواهد داشت. امروزه با همکاری پزشکان، روانشناسان کودک و مربیان موسیقی در درمان بیماری‌هایی همچون اوتیسم، بی‌قراری و بیش فعالی از موسیقی درمانی به عنوان یکی از راه‌های مؤثر در درمان وی میتوان استفاده کرد. همچنین موسیقی‌هایی که در مهد کودک‌ها اجرا یا پخش می‌شود برای نشان دادن و تحریک موفقیت، حس کامیابی و پیروزی در کودکان بهره برده می شود. بسیاری از پدران و مادران که در دوران کودکی و نوجوانی توفیق یادگرفتن یکی از شاخه های هنر موسیقی را نداشته اند، هم اکنون با علاقه به موسیقی گوش می دهند و در عوض سعی میکنند تا فرزندان خود را از فراگیری این هنر روح نواز محروم نکنند.

آکادمی موسیقی سرنا با بهره گیری از اساتید با تجربه بهترین محیط آموزشی را برای کودکان شما فراهم آورده است برای آشنایی بیشتر  و ثبت نام کودکان خود بر روی لینک های ذیل کلیک کنید:

آموزشگاه موسیقی کودک در کرج

تماس با آموزشگاه موسیقی سرنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آموزشگاه موسیقی سرنا

آموزش آواز سنتی کرج

صداسازی و پرورش ادوات صوتی و بالابردن توانایی های شنیداریِ موسیقیاییِ گوش، از جمله مواردی است که در دوره ی اولِ آموزش ، چه در آواز موسیقی اصیل ایرانی و چه در آواز پاپ و کلاسیک در کلاس های آواز تمرین و تعلیم داده می شود.
در کلاس های آواز موسیقی اصیل ایرانی، هنرجو پس از طی دوره ی صداسازی ،با تصانیف و ترانه های قدیمی موسیقی سنتی آشنا شده و به تمرین و اجرای آنها می پردازد . در این دوره تکنیک های مربوط به آواز موسیقی سنتی از جمله تحریر - غلت و ... نیز تمرین و آموزش داده می شود . در دوره های بالاتر ، هنرجو با ردیفِ آوازی و دستگاه های موسیقی آشنا شده و خواندن گوشه های آوازی موسیقی اصیل ایرانی را فرا می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کلاس های آواز سنتی در کرج و همراهی با آکادمی موسیقی سرنا با ما در ارتباط باشید:

آدرس :

کرج - میدان شهدا - روبروی بانک ملی، جنب برج نوا

تلفن :

026-32263647
026-32253482

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آموزشگاه موسیقی سرنا

تقدیر از هنرجویان آکادمی موسیقی سرنا کرج




راهیابی و تقدیر از هنرجویان آکادمی موسیقی سرنا کرج در پنجمین دوره جشنواره همایون خرم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آموزشگاه موسیقی سرنا

اصطلاحات موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک نوعی موسیقی است که در این دوره به وجود آمده است . در این دوره متفکران در پی پیدا کردن کمال در همه ی حوزه ها بودند و موسیقی بیش از هر رشته ی دیگری تلاش دارد تا مسیر تکامل خود را بپیماید. موسیقی کلاسیک تعریف های گوناگونی دارد . بعضی آنرا یک موسیقی جدی می نامند. گروهی آنرا یک موسیقی سطح بالا و متفکرانه می دانند که صرفا افراد تحصیل کرده به آن رغبت نشان می دهند و گروهی دیگر آنرا یک موسیقی هنری می دانند اما در حقیقت موسیقی کلاسیک یک موسیقی دقیق است. که در آن سازبندی ، سرعت اجرای قطعه و .... باید دقیق انجام گیرد و این مهم ، نیازمند سوادبیشتری از سایر رشته های موسیقی است. از ویژگی هایی که برای موسیقی کلاسیک می توان در نظر گرفت این است که باید دقیقا از روی نت خوانده شود.

برای اطلاعات بیشتر و خواندن ادامه مطلب به اصطلاحات موسیقی کلاسیک مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
آموزشگاه موسیقی سرنا